Ping Busuk

Friday, 4 March 2011

Cara-Cara nak menyimpan dengan betul

Assalamualaikum pembaca semua..
Aku Hari ini sekadar mahu berkongsi dengan kamu semua...
Bagaimana cara untuk menyimpan duit dengan betul?

Untuk orang yang baru mula bekerja.. ko orang semua paling banyak boleh simpan duit. contohnya ko mahu simpan duit 60K dalam masa 3 tahun.. memang boleh dan senang dilakukan.. Rahsianya senang sahaja. Tapi dengan syarat.. ko orang semua tak boleh kawin terlalu awal.. ini utk jangka masa 3 tahun sahaja..

Langkat pertama..
Ko orang buat pinjaman peribadi sebanyak 50K dekat bank rakyat.

Langkah kedua..
Ko simpan duit tu dalam ASB..

Langkah ketiga..
Ko orang tak boleh keluarkan langsung duit tu..

Ko orang semua nak tahu apa kesannya..
Disini aku mahu bukakan mata ko orang semua..

Aku suruh ko org buat pinjaman 50K tu dgn singkat.. sebab masa tu ko orang tak ada tanggunggan.. ko orang cuba bayangkan dalam masa 3 tahun ko orang akan dapat lebih dari 60K

Ok..

Untuk tahun pertama.. katalah dividen ASB 8%.. ko orang ada kat sana 50K .. dividen tahun tu ko orang akan dapat 4K. duit ko orang dah jadi 54K..

Untuk tahun kedua.. duit ko orang 54K.. dapat dividen 8%.. dividen tahun tu ko orang akan jadi 4320.. duit ko orang dah jadi 5820..

Untuk tahun ketiga.... duit ko 58,320.. dapat dividen 8% ...dividen tahun tu ko orang akan dapat 4,650.. duit ko orang dah jadi 62,970..

Ko orang semua boleh nilai.. tu aku ambik dividen yang minima.. sekiranya 10%.. ko orang akan dapat banyak lagi dividennya..

Memang pada 3 tahun pertama ko orang akan hidup berjimat.. selepas 3 tahun tuh ko orang paling mewah.. gaji dapat penuh balik.. simpanan dah ada 60K lebih.. bayangkan kalau sepuluh tahun ko orang tak usik duit tuh dah jadi berapa simpanan ko orang semua.. mungkin dah 150K ataupun lebih...

50K untuk 3 tahun dengan bank rakyat.. ko orang hanya kena bayar 1527 je sebulan. kalau gaji ko orang 2500 ko orang ada dekat seribu lagi baki setiap bulan..

Itu sahaja aku nak berkongsi dengan ko orang setakat ini..
Pikir-pikir dan renungkan la apa yang aku kata.. terpulang lah pada ko orang nak menerima ke tak..

renung2kan... heheheh
Boleh jadi kaya bro...

No comments:

Post a Comment

Post a Comment